zondag 15 januari 2012


NU moet het gebeuren:
In 2012 is het voortgezet onderwijs zelf aan de beurt

Wie durft?

Scholen gaan de dialoog aan over de onderwijskwaliteit

Er wordt veel over het voortgezet onderwijs gesproken. De toon is vaak negatief: van de scholen tegen de beleidsmakers, van de politiek tegen de scholen. Dat is onterecht, onnodig en niet constructief. Het VO-probleem is complex en vraagt om een  benadering zonder one-liners en scoringsdrift.

Waar is het onderwijs voor bedoeld?
Die vraag lijkt uit beeld te zijn geraakt. Juist nu – nu de oude, industriële aanpak zijn diensten heeft bewezen - is dat slecht. De samenleving is ingrijpend veranderd door o.a. de digitalisering, door de opkomst van nieuwe economieën en op vele plekken vinden politieke aardverschuivingen plaats. Hoe bereiden we onze leerlingen voor op deze onbekende maatschappij? Dat vraagt om een visie voor de lange termijn. Hoe ziet  die nieuwe samenleving eruit? Welke kennis en vaardigheden hebben jongeren straks nodig?

Een heldere langetermijnvisie
Wat vragen wij? De overheid moet de moed tonen om verder weg in de toekomst te kijken en komen tot een duidelijke en heldere visie op maatschappij en VO. Daar hoort ook een een duidelijk en stabiel kader van eisen bij. Wat moet een leerling aan het eind van de middelbare school in zijn mars hebben?
Wij nemen graag het initiatief om de leerlingen daar  op voor te bereiden. Dan moet er wel duidelijkheid zijn over wat er van het VO verwacht mag worden.

Moedige scholen
Scholen moeten met hun eigen ideeën over onderwijs vorm geven aan hun uitdagende opdracht. Zij willen de leerlingen voorbereiden op de toekomst en hen toerusten met vaardigheden die voor de toekomst nodig zijn.

Dialoog met velen
Wij willen hierover graag een dialoog aangaan met docenten, leerlingen, ouders, kenniswetenschappers, vervolgonderwijs (van MBO tot universiteit), toetsenmakers (Cito), bedrijfsleven en politiek. Die dialoog moet bij schoolleiders en schoolbestuurders beginnen vanuit hun ideeën over de ontwikkeling van het onderwijs in de eenentwintigste eeuw.

Die dialoog vraagt om veel deelnemers. Wat drijft docenten?Wat wil het bedrijfsleven? Wat vragen de vervolgopleidingen zodat ook zij de studenten goed kunnen voorbereiden? Hoe kijken leerlingen naar hun eigen opleiding? Wat hebben ze gemist en wat is juist heel goed geweest? Wat vinden hun ouders ervan? Hoe denkt de politiek erover? Hoe past de onderwijsvrijheid daarin?

Eigen verantwoordelijkheid
De scholen in Nederland willen graag de verantwoordelijkheid dragen voor een goede opleiding met goede resultaten die overeen komen met de gemaakte afspraken. Een dialoog hierover mag niet gevoerd worden in een afrekensfeer op kille cijfers of door  de eenzijdige interpretatie zoals die van de Pisa-ranglijst. De specifieke rol van een specifieke school op een specifieke plek in Nederland is belangrijker dan het gemiddelde eindcijfer.

Van ‘waarom’ ( zomer 2013) naar ‘wat’ (2014) en 'hoe' (de scholen zelf)
Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo. Dus is elk kind op een ander moment toe aan het leren van bijvoorbeeld de tafels, de Franse grammaticaregels of de gevolgen van de Krimoorlog. Dat feit maakt dat deze dialoog genuanceerd en zo vrij mogelijk gevoerd moet worden. We nemen er daarom ook graag de tijd voor. Voor de zomer van 2013 willen we antwoord hebben op het 'waarom'. Daarna ontwikkelen we  een jaar lang het ‘wat’. Vervolgens richten de scholen zich vanuit hun eigen identiteit op het ‘hoe’.

Uitdaging: persoonlijke deelname aan Momentum 2012
Wij dagen u uit. Einde voorjaar van 2012 houden wij een eerste bijeenkomst van en met in eerste instantie schoolleiders en bestuurders met durf die zich ten doel stellen vanuit eigen verantwoordelijkheid vorm te geven aan 21e eeuws onderwijs. Daar moet het zoemen van de goede ideeën over het voortgezet onderwijs in de nabije en verre toekomst. Dat moet een denktank worden en een estafette opleveren van goede plannen, bedacht en gevormd door iedereen die het VO een warm hart toedraagt.

Het startpunt om te komen tot nieuwe kennis en vaardigheden om zo samen het 21e-eeuwse onderwijs op onderscheidende wijze vorm te geven!

U kunt zich aansluiten bij dit initiatief door deel te nemen aan de LinkedinGroup Momentum 2012. Als u zich opgeeft als volger van deze blog wordt u op de hoogte gehouden van de laatste acties en actuele ontwikkelingen.

2 opmerkingen:

  1. Geachte initiatiefnemers, gefeliciteerd met jullie initiatief. Waardevol, juist ook op dit moment, waarbij de landelijke spelers het (school)voorbeeld geven van hoe het NIET moet. Waar men blijft steken in one-liners kiezen jullie voor INHOUD en DIALOOG: de enige logische keuze. Jammer dat daar moed voor nodig blijkt te zijn: het zou voor zich moeten spreken. Te lang heeft het onderwijsveld op een eiland gezeten, waarbij zij het beter dacht te weten dan de omgeving (sommige meer dan anderen..). Ik ondersteun deze stap van harte en doe graag mee.

    Artho Jansen, bestuurder Vrijescholen Zuidwest Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarde mensen,

    Wat wens ik toe dat dit initiatief werkelijk leidt tot een dialoog. Discussies te over - een werkelijke en duurzame dialoog heb ik tot op heden niet zien ontstaan, noch in gang weten te zetten. Het lijkt bijkans onmogelijk om in werkelijk open dialoog met een breed spectrum van stakeholders gedachten te wisselen over visie over fundamentele vragen.

    Heel draag ik bij aan het op gang komen van zo'n dialoog en het in gang houden ervan. Ik houd me aanbevolen voor een actieve rol.

    Bart Hamming, zelfstandig ontwikkelingsadviseur, verbonden aan CSR Academy, Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen